Van Maas“tricht” tot Spoor“tricht”?
Alle steden kennen spoorbreuklijnen. In het geval van Maastricht loopt de spoorbreuklijn dwars door de stad van Noord tot Zuid, parallel aan de Maas en aan de vroegere stadstraverse. En daar waar de Maas voor de stad een natuurlijke levensader is, vormen zowel spoor als de vroegere stadstraverse “man-made” breuken die het stedelijke weefsel van de stad doorsnijden. Hoe, geconfronteerd met deze breuken, oost en west verbinden is een blijvende Maastrichtse zorg, zoals bovenstaande schets uit 2010: ‘De Nieuwe kaart van Maastricht 2040’ van Jo Coenen illustreert. In de hier voorgestelde Boven het Spoor visie wordt een beeld geschetst hoe een gedeeltelijke ondertunneling van het spoor kan bijdragen tot een groener, inclusiever en gezonder Maastricht: een nieuwe Europese voorbeeldfunctie voor een stad die dertig jaar geleden aan de wieg stond van de economische en monetaire integratie van Europa. Maastricht, 30 November 2021 Download hier het plan.
Comments